-
Personal Branding: Com convertir-se en “L’escollit”, detectar falsos gurús i esquivar la mort
En José Castelló, bon amic i escriptor del llibre “Vive sin trabajar” (Alienta / Planeta 2013) també és un excel·lent explorador i blogger. Els seus post no deixen indiferent ningú, ja que ell sempre tractar d’anar més enllà del que és habitual i excruta el món amb ulls de nen rebel. Vaig tenir la sort de ser entrevistat per ell, la cosa va semblar un 3er grau, prop de cinc hores d’entrevista. Però el resultat paga la pena. Us deixò una traducció lliure de l’article, un assaig més que complet sobre la marca personal i personal branding, més que recomanable per als que volen entendre amb claredat com els pot ajudar aquesta disciplina que ha arribat per romandre entre nosaltres. El contingut original de l’entrevista, en castellà, el teniu en aquest enllaç. Bon profit!
Marca Personal i Personal Branding: Com convertir-se en “L’escollit”, detectar falsos gurús i esquivar la mort
A la dreta, Guillem Recolons, Campió d’Espanya de marca personal i Personal Branding. A l’esquerra José Castelló, un jove surfista amb Jet-Lag
Si alguna vegada has volgut ser l’executiu al que proposen per a un ascens, l’amic al que conviden a totes les festes, el pretendent que vol que li correspongui l’amor de la seva vida, o simplement ser el President del Govern, és que t’has topat amb les idees de Marca Personal (Personal Brand) i amb el seu control i gestió (Personal Branding).
A mi m’ha passat en multitud d’ocasions, i ni tan sols ho sabia, però gràcies a un petit truc he pogut realitzar un màster accelerat en aquesta matèria que m’ha permès saber més que la majoria de la gent, però en tan sols unes hores.
Aquí comparteixo amb tu tots els coneixements clau d’anys d’experiència d’aquesta apassionant disciplina, en aquest Màster-Post.
EL SECRET DEL MEU APRENENTATGE RÀPID: “SÓC EN RECOLONS, …GUILLEM RECOLONS”
Quan necessito aprendre alguna disciplina de manera realment ràpida, la forma més pràctica de fer-ho és aconseguir que el millor expert en la matèria s’assegui amb mi i demanar-li que m’expliqui els secrets del seu coneixement de forma estructurada i resumida, com si jo fos un nen de 10 anys.
No sempre és fàcil d’aconseguir, però aquesta és sempre la primera opció que intento per tractar d’aconseguir l’objectiu desitjat.
En aquest cas, ha estat molt fàcil, perquè conec a Guillem Recolons des de fa anys, i ell ha accedit amable i generosament a la meva petició.
I encara que estic segur que la seva modèstia li impediria catalogar-se a si mateix com un mestre de Marca Personal i del Personal Branding, jo puc afirmar-ho sense por de dubtes per ser un dels primers pioners d’aquesta matèria dins d’Espanya, i portar més d’una dècada, practicant el Personal Branding amb passió i intel·ligència a parts iguals.
Guillem va començar a treballar als 16 anys (sí, sí …has llegit bé, 16!!) així que va haver de compaginar el seu treball amb la seva formació en publicitat i el seu Màster en Màrqueting.
En aquest sector d’activitat, va dedicar 25 anys de la seva vida, treballant en companyies de primera línia mundial, com J.Walter Thompson, BBDO, Bassat Ogilvy i Saatchi & Saatchi.
Posteriorment, fa ja més d’una dècada, es va iniciar en el camí del Personal Branding, co-fundant com a resultat el 2010 Soymimarca, que possiblement sigui la referència més autoritzada a nivell estatal sobre temes de marca personal.
Fins a aquí les credencials que a la gent habitualment li agrada llegir.
Al meu entendre, el que diferencia a un primera espasa d’un escuder és la capacitat d’explicar breument i amb senzillesa temes relativament complexos.
Guillem ha complert aquest objectiu amb escreix, de manera que tota la saviesa continguda en aquest post és mèrit seu.
Si hi hagués algun error o inexactitud, això és imputable al nen de 10 anys que escriu aquest post, i no és recriminable al mestre.QUÈ NASSOS ÉS LA MARCA PERSONAL?
“La marca personal és el que els altres diuen de tu quan tu no hi ets a l’habitació”- Jeff Bezos (Fundador d’Amazon)
D’aquesta manera tan simple, ja m’adono que la teva Marca Personal és l’opinió que els altres tenen de tu, fruit de la impressió que els has donat i de les característiques i valors que transmets quan interacciones amb ells.
És un concepte raonablement simple i comprensible.
Llavors… a què ve tot aquest enrenou amb la Marca Personal?
Per què hauria d’importar-me aquest tema?.I PERQUÈ HAURIA D’IMPORTAR-ME? L’ART JEDI DE CONVERTIR-SE EN “L’ESCOLLIT” (PERSONAL BRANDING)
Doncs l’interès d’aquest tema radica que depenent en la forma en què els altres et percebin i quina opinió tinguin de tu, aquests interaccionaran d’una manera o una altra amb tu.
Si la gent del treball et percep com el tipus eficaç, organitzat i fiable de l’empresa, és més fàcil que et proposin per al següent ascens.
Si els teus amics t’identifiquen com l’ànima de la festa, és probable que et convidin a totes les reunions socials i et demanin organitzar els esdeveniments.
Si la parella dels teus somnis et veu com una persona atractiva i amb valors, és més probable que acabeu menjant perdius junts.
I així podríem seguir fins a l’infinit.
La forma en la qual la gent et percep (la teva Marca Personal) condiciona la seva forma d’interaccionar amb tu i provoca (o no) que et triïn com la seva primera opció en els diferents àmbits d’acció de la vida: laboral, sentimental, social, etc…
El que succeeix sovint és que els altres tan sols perceben una petita part de tu.
Desafortunadament, aquesta part que perceben de tu no sempre és el reflex més fidel de la teva forma de ser, o la part més interessant de la mateixa, i per tant, aquesta percepció dels altres en lloc de convertir-te en “L’Escollit” et converteix en “El Descartat”.
L’art de gestionar com et perceben els altres és el que es coneix com Personal Branding.
Si els teus objectius i aspiracions passen pel reconeixement, la preferència i l’elecció dels altres (fet que succeeix una bona part del temps), llavors la importància de gestionar la teva imatge salta a la vista.
Si els teus resultats i objectius depenen en certa forma dels altres, serà millor que siguis un bon gestor de la teva imatge personal. O com diria Yoda: “En el camí del Personal Branding, tu endinsar-te has de”.
COM GESTIONAR LA TEVA MARCA PERSONAL: PRINCIPIS DE PERSONAL BRANDING
Guillem ha estat també el co-creador de la “Metodologia Iceberg” (auto-coneixement, Estratègia, Visibilitat), que serveix per estructurar fàcilment les diferents fases de treball necessàries per a una excel·lent gestió de la Marca Personal.
Auto-coneixement
Igual que un Iceberg que sura en l’oceà, la part més gran i important del mateix és la que es troba més oculta dins del mar i és de més difícil accés. Es tracta de la part corresponent a l’auto-coneixement.
És necessari partir d’aquest punt per començar a treballar.
Cal saber com ets en realitat en les diferents facetes i àrees de relació de la teva vida.
És important fer un procés d’introspecció per analitzar i descobrir quines són les teves fortaleses i febleses.
En aquest procés la figura que ens pot ajudar a estudiar-nos millor a nosaltres mateixos és el coach, suggerint les preguntes adequades i ajudant-te a resoldre-les.
Estratègia
Una vegada identificats els teus trets i característiques personals, i després d’una anàlisi acurada, llavors hem de passar a la part central l’iceberg, l’Estratègia. En aquesta part hem de definir els objectius que volem aconseguir i que característiques volem que percebin els altres de forma més clara i nítida quan interactuen amb nosaltres.
De forma contrària, també és important triar que parts de la nostra personalitat són les que volem mitigar o suavitzar, perquè produeixen efectes no desitjats en la nostra interacció amb els quals ens envolten.
En aquest procés, la figura que ens pot ajudar a dissenyar l’estratègia és la del Consultor de Negoci.
Igual que les empreses dissenyen el seu Business Plan, nosaltres podem dissenyar la nostra estratègia vital en aquest apartat.
Visibilitat
En la part final del mètode arribem a la punta de l’Iceberg, que és La Visibilitat. És allò que volem transmetre als altres i els mitjans que triem per fer-ho.
Per tant aquesta part implicarà tota la comunicació que és necessària per transmetre aquelles característiques i valors que hàgim decideixo anteriorment.
En aquest procés, la figura de guia és freqüentment un expert en comunicació.
I vivint al món digital en el que vivim part de la nostra vida habitualment, millor incloure a un expert en el món 2.0.
PRIMERES PASSES PER COMENÇAR A GESTIONAR AMB ÈXIT LA TEVA MARCA PERSONAL
Si vols començar a millorar des d’ara la teva Marca Personal, els 4 primers passos que hauries de prendre són els següents:
PAS 1- Pren consciència d’on és la teva Marca Personal actualment
Pregunta a aquells amb els quals et relaciones en els àmbits del teu interès (professional, familiar, sentimental, etc..) l’opinió sincera que tenen sobre tu.
Això es pot fer de forma directa i personal si tens la confiança necessària amb ells o bé mitjançant intermediaris o enquestes grupals anònimes en suport digital.
En l’altre costat de l’espectre, busca el teu nom en Google i observa què es diu de tu a les primeres pàgines. Aquesta és la imatge digital que els altres tenen de tu.
L’interessant d’aquesta part de l’equació és descobrir que hi ha persones que ni tan sols coneixes, i que ja tenen una opinió de tu.
La marca que deixes en els altres de vegades es realitza de forma indirecta, i no voluntària, i per tant, pot suposar un desafiament de gestió apassionant.
PAS 2- Estructura les informacions obtingudes per crear un diagrama DAFO
Una vegada hagis recollit les imatges que tenen de tu els altres (al món físic i al món online), has d’estructurar-les de manera que puguis identificar quins són els teus punts febles (D), i per tant les possibles amenaces a les quals t’enfrontes (A), els teus punts forts (F), i les oportunitats que es poden deixar entreveure (O).
Això et permetrà tenir una imatge clara de la posició en la qual et trobes actualment, i t’oferirà pistes per identificar els objectius que et puguin interessar i motivar.
PAS 3- Defineix els teus objectius
Una vegada realitzada la fase d’Auto-coneixement en profunditat, has de decidir què objectius són els que vols aconseguir i quines parts de la teva personalitat i característiques vols potenciar en la percepció d’els qui t’envolten.
En aquesta part decideixes cap a on vols anar partint del lloc a on et trobes avui.
PAS 4- Dissenya l’estratègia adequada per a la consecució dels teus objectius
Finalment, queda dissenyar el pla d’acció que et portarà del punt A a el punt B desitjat.
En aquest cas s’utilitza exactament la metodologia que utilitzaven les empreses quan presentaven el seu Business Plan per aconseguir els seus objectius, aplicada o versionada per a la persona en concret i de forma més simplificada, utilitzant l’eina que es coneix com Business Model Canvas, i que s’articula al voltant de la teva proposta única de valor. És a dir, quins valors específics et diferencien de la resta.
COM NO FORMAR PART DEL 95%: EVITA ELS ERRORS HABITUALS
Sempre que intento aprendre una nova matèria o disciplina, m’interesso pels factors de fracàs, és a dir per les errades més habituals en els quals incorre la gent i que provoquen l’abandó en la seva obstinació.
Des de fa ja molts anys sé que perseverar en l’adreça correcta significa acabar vencent. Per això és important que sàpigues quins són els errors en els quals podries incórrer en el teu procés de gestió de la teva Marca Personal, a fi d’evitar-los i aconseguir els teus objectius.
Una vegada més aprofito l’experiència de Guillem, que relata que en el 95% dels casos els factors de fracàs són, en ordre d’importància de major a menor:
ERROR 1- Falta de constància
No sé perquè no em sorprenc en veure-ho com a cap de llista.
La majoria de la gent no aconsegueix les seves metes perquè no és capaç de perseguir-les de forma constant en el temps.És molt fàcil tenir una pujada d’adrenalina després de llegir un bon llibre o assistir a un bon curs de qualsevol matèria, per després, acabar-ho deixant oblidat al cap de poques setmanes.
La intenció sola no és suficient. Fa falta l’acció intel·ligent, perseverant i constant. En la gestió de la teva marca personal, com en la majoria de les coses importants de la teva vida, perseverar és vèncer.
ERROR 2- Fer camí en solitari
En la part del disseny de l’estratègia moltes vegades un mateix no és capaç de veure les àrees de feblesa pròpies o bé la forma en com superar aquestes febleses. Per això, moltes vegades la gent punxa en la seva obstinació perquè decideix engegar aquesta tasca de forma solitària.
És precisament aquí on es recomana que algú t’ajudi, ja sigui un bon amic amb el cap ben moblat o un bon professional.
D’aquesta manera podràs, per exemple, descobrir creences limitants que són falses i que et condicionen innecessàriament, o identificar punts cecs en la teva personalitat que els altres -i tu mateix- no veuen però que afecten a la teva relació amb ells.
Està molt bé ser auto-suficient, però en aquest cas aplica allò de quatre ulls veuen més que dos, o dos cervells pensen més que un.
ERROR 3- Confondre la marca personal amb el “Joïsme”
Hi ha moltes persones que fracassen en la gestió de la seva marca personal pel desig de ser ells mateixos el centre de l’univers.
No és el mateix voler gestionar la forma en la qual et perceben els altres, com entenen que els pots ajudar, i en què ets diferent, que voler ser el centre de les seves vides.
Les vides dels qui t’envolten giren entorn de molts i diversos eixos, i mai al voltant teu de forma exclusiva.
La bona gestió de la teva Marca Personal ha de ser capaç d’aportar valor a les persones que interactuen amb tu, però mai tenir la intenció que les seves vides girin entorn de tu.
ERROR 4- Gestionar incorrectament la por
Una vegada has decidit què accions prendre per gestionar la teva Marca Personal, de vegades resulta difícil executar les accions correctes. Tots sabem que una cosa és la teoria, i una altra diferent la pràctica.
Moltes vegades la por i la inseguretat actuen com frens per realitzar les accions que deuríem, o com a acceleradors, que ens empenyen des de de el pànic, cap a accions clarament equivoques i perjudicials.
Per evitar aquestes últimes fixa’t com a premissa el mai emprendre accions decisives en calent o que siguin fruit d’un rampell temporal. Millor el cap ben fred per a les coses importants.
D’altra banda, per evitar les primeres i quedar paralitzat per la por obliga’t a actuar recordant el motiu i objectiu últim pel que fas tot aquest procés. Allò que et motiva i que et fa somiar despert.
Si és suficientment gran i il·lusionant l’amor i la passió sempre triomfaran sobre la por.
ERROR 5- No ser autèntic
Al moment que estàs pensant en alterar la forma en la qual els altres et perceben hi ha gent que comença pensar a “enganyar” els altres. A fer-los veure alguna cosa que realment no són. Aquest camí sempre porta al fracàs.
Es tracta de potenciar els teus atributs positius i minimitzar i polir els negatius, no a inventar atributs que no tens o aparentar ser alguna cosa que no ets.
La millor manera de resumir aquest concepte, ja la va elaborar Oscar Wilde quan va dir: “Be yourself. Everyone else is already taken” (sigues tu mateix, els altres llocs estan ocupats).
ERROR 6- Ser irrellevant
El món cibernètic que ens envolta facilita l’acció d’arribar a moltes persones de manera massiva.
Aquesta capacitat sovint és utilitzada per “aparèixer com sigui”, o figurar.
És a dir hi ha molta gent que prioritza tenir una alta activitat en aquest món 2.0 a qualsevol preu, sense importar el contingut o la interacció que creen.
Una mostra típica d’això és el la piulada a Twitter o l’estat de Facebook que diu “m’estic menjant un tomàquet”.
Això no et fa millor ni és interessant ni útil per a la gent. No revela ni la teva singularitat ni la teva proposta de valor.
És simplement malgastar el teu temps i el dels altres.
COM DETECTAR FALSOS GURÚS
La marca personal va néixer el 1997 de la mà de Tom Peters, quan va escriure a la revista Fast Company l’article “The Brand called you”.
Amb el temps i ajudat per l’explosió d’internet, aquest camp de coneixement va arribar a Espanya el 2005 de la mà de Neus Arqués i en 2006 d’Andrés Pérez Ortega.
En un món on conviuen més de 7.000 Milions de persones la necessitat de diferenciar-se i aportar valor als altres és clarament una necessitat important i per això aquest camp, com molts altres, ha estat territori abonat a la proliferació de falsos gurús.
A Espanya es pot comptar amb un bon grapat de professionals com Guillem Recolons, en relació a hordes de falsos gurús i consellers que poblen els confins d’internet.
Per a un principiant com jo és per això crucial el tenir una guia, per poder destriar entre l’autèntic expert i el venedor de fum.
Aquestes són les claus per fer-ho amb èxit:
Clau 1- Indaga en el boca-orella: Aplica la Marca Personal en estat pur
Pot ser que siguis un principiant en aquest camp, però ja saps alguna cosa fonamental: la Marca Personal és els altres diuen d’un.
Doncs sent així no et limitis a llegir el que diuen de si mateixos els potencials assessors que busquis perquè et puguin ajudar en el teu camí. Observa i pregunta a aquells que hagin tingut experiències amb ells quina és la seva opinió sobre els mateixos.
Avalua quina és la seva Marca Personal. La millor forma de comprovar que poden ajudar-te en la gestió de la teva Marca Personal, és trobar molta gent parlant bé de la seva i demostrant bones experiències.
Clau 2- Crea una petita competència
Una vegada hagis seleccionat alguns candidats que creïs que puguin ajudar-te en la gestió de la teva Marca Personal, acosta’t-hi a tots ells per explicar-los el teu cas i que et preparin una primera proposta.
Sovint molta gent confon l’opinió correcta amb l’opinió de la majoria, així que amb aquest mètode (que a més és gratuït), pots avaluar de primera mà la professionalitat de cada candidat així com els seus punts forts i febles.
Clau 3- Comprova el valor integral que t’ofereixen
Com hem explicat en el post, el procés de gestió de la marca personal implica diversos estadis i diverses disciplines associades als mateixos:
El Coach en la fase d’Auto-coneixement
El Consultor de Negoci en la fase de disseny d’Estratègia
L’Expert en Comunicació en la fase de Visibilitat.És bo comprovar si el professional o equip de professionals que estàs avaluant té una forta experiència en tots els camps del procés.
El més habitual és que el fals gurú tingui solament una àrea de competència d’aquestes tres. Podràs observar que bolca el pes de la seva intervenció en ella, gairebé menystenint la resta.
Addicionalment, la part que sol ser la més crítica i complexa és la del disseny d’Estratègia, en la qual la majoria d’aspirants perdran el seu camí al títol.
És per això que és aquí on podràs estendre’t en les teves perquisicions d’una manera més incisiva.
PER ALS MÀSTERS DE L’UNIVERS: LA BÍBLIA DE LA MARCA PERSONAL
Una de les labors més costoses que existeixen quan intentes aprendre, aprofundir i dominar un camp de coneixement, és l’elecció dels llibres imprescindibles per fer-ho.
Si busques llibres de Marca Personal i de Personal Branding la llista és gairebé infinita, i per tant triar els llibres adequats que produeixin el màxim resultat en el mínim temps és gairebé impossible per a un neòfit en aquest camp.
Quan era estudiant d’Enginyeria Industrial, en cada matèria hi havia un llibre al que el professor denominava “La Bíblia”.
Si solament disposessis de temps per llegir un sol llibre de tota aquesta extensa matèria, aquest llibre seria “La Bíblia” d’aquesta assignatura.
És per això que no volia malgastar l’oportunitat d’asseure’m amb Guillem perquè fes el treball dur per mi, i em recomani quina és la seva “Bíblia” particular en el camp de la Marca Personal i del Personal Branding.
El llibre que ha escollit conté solament unes poques pàgines de teoria, i centenars de pàgines de casos i estudis reals, fet que ho fa realment apetecible (no m’agraden molt els teòrics, i prefereixo als amants de la resolució pràctica).
Aquí tens “La Bíblia” si t’atreveixes a endinsar-te en aquest apassionant món.
BONUS TRACK: COM ESQUIVAR LA MORT
Addicionalment, cada vegada que em sento amb un ésser humà excepcional em pregunto, més enllà del camp d’interès que ens ha reunit, quines idees mestres han afectat i modelat la seva vida.
Després de passar moltes hores amb en Guillem no podia evitar la curiositat i vaig haver de preguntar-li com era EL LLIBRE que més havia influït en la seva vida.
La resposta ha estat un títol que narrava la història dels presoners de l’holocaust nazi, i que descrivia que aquells que tenien un propòsit vital clar i fort van resistir molt més que aquells que amb prou feines albergaven objectius i somnis, i que fet i fet van acabar morint per malalties comunes.
Un llibre sobre el propòsit de la vida i sobre el descobriment del perquè estàs en aquest món.
Desitjo que obri tan magnífics resultats en tu com ho ha fet en la vida de Guillem.
CAIXA D’EINES D’AQUEST POST
Persones i eines:
- Guillem Recolons
- Soymimarca
- El mètode Iceberg
- Business Model Canvas (Personal)
- Tom Peters
- Neus Arqués
- Andrés Pérez Ortega
Lectures recomanades:
- “The brand called you” – Fast Company
- “La Bíblia” sobre com gestionar la teva Marca Personal per convertir-te en “L’Escollit”
- Bonus track: Un llibre sobre com esquivar la mort i viure més anys!
Comparteixo
- Click to email a link to a friend (Opens in new window)
- Click to share on Twitter (Opens in new window)
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window)
- Click to share on Facebook (Opens in new window)
- Click to share on Pinterest (Opens in new window)
- Click to share on Pocket (Opens in new window)
- Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
Related
10 maig 2015 / grecolons / 1
Categories: Personal branding, Recomanacions
Etiquetes: detectar falsos gurús, entrevista personal branding, José Castelló, manual sobre marca personal, Vive sin trabajar
Fina ironia de BBVA Catalunya Caixa: “Sumar multiplica” Ja arriba El Congrés de Personal Branding
One thought on “Personal Branding: Com convertir-se en “L’escollit”, detectar falsos gurús i esquivar la mort”
Leave a Reply Cancel reply
Vols seguir el blog?

Tot deixa marca.
Ho reconec, a la sang porto ADN publicitari. Tot i que després de 25 anys en agències de publicitat em vaig adonar que la meva passió és el branding ... aplicat a les persones.
Des de 2005 sóc consultor estratègic de personal branding i des de 2010 ho sóc de Soymimarca, companyia de la qual sóc cofundador i consultor.
Gairebé tot el que sé de branding ho he après en agències com Tiempo BBDO, J. Walter Thompson, Bassat Ogilvy, Saatchi & Saatchi, Altraforma, TVLowCost i la meva Lateral Consulting.
Tinc l'honor de ser soci a Integra Personal BrandingMèxic
[…] al que va succeir amb el coaching. Del no-res, ara tothom és coach i tothom és expert en marca personal. I el problema és que, oficialment, un coach pot ser-ho amb 2 anys d’estudis i 5 […]