-
Què prioritzem, marca o producte?
El branding, referit a la marca, és el conjunt de valors intangibles, i alhora aquests valors fonamenten la diferència.
En altres paraules, dos productes idèntics es poden diferenciar gràcies a la marca, i per això la preferència, l’elecció final, tingui molt a veure amb el branding. Quan anem a un basar xinès no anem a buscar una experiència de marca, anem a buscar un producte, un commodity, substituïble i funcional. Difícilment un objecte comprat en aquest tipus de canal oferirà una experiència sensorial o espiritual, ja que no té una marca que li doti de valors, personalitat, imatges, frases, eslògans, músiques …
A això li afegirem que una marca pot incloure diversos productes, cosa que no sol succeir a l’inrevés.
Com afecta la dinàmica marca / producte al personal branding?
Amb les persones hi ha elements comuns, però també matisos importants. Encara són molts els professionals que confonen màrqueting amb branding, i la diferència és clara: el màrqueting treballa per al coneixement i el branding per al reconeixement.
I el mateix passa amb la nostra marca i els nostres productes. La marca personal es construeix sobre la base de la percepció de valor d’una persona, des d’un punt de vista global i tenint en compte factors emocionals i espirituals. Els nostres productes procedeixen sobretot de les nostres competències, i es refereixen a la nostra àrea funcional.
Quan parlem que Pedro és arquitecte parlem de producte. Si afegim que es va formar en una universitat de prestigi, que va treballar amb l’equip de Luis Barragán, i que està considerat com un dels referents de l’arquitectura moderna, parlem de marca.
Producte i marca en el Business Model Canvas
En el model de negoci creat per Alexander Osterwalder, distingiria una part que configura el producte i una altra, força major, que configura la marca.
Com veiem en el model, hi ha unes àrees, acolorides en blau que corresponen a les nostres funcionalitats, al nostre producte: sóc arquitecte, sóc escriptor, sóc administratiu, em vaig graduar en arquitectura, en periodisme o en dret. Són les zones reservades a “Activitats clau” i “Recursos clau”. Per si soles, aquestes àrees no ens distingeixen ni ens donen reconeixement, però en canvi sense elles no podem sostenir un model de negoci, una estratègia de posicionament personal, i, en última instància, una correcta gestió del nostre branding personal.
Dit d’una altra manera: sense producte no hi ha model. Però en canvi, si tenim un producte, podem treballar el branding per a convertir-nos en l’opció diferencial, rellevant i per això preferent.
Així doncs, responent a la pregunta del títol ¿què prioritzem, marca o producte ?, queda clar que sense producte no tenim model de negoci, i sense marca -o amb marca commodity- no oferim una proposta global prou atractiva. Per ordre, necessitem un producte sòlid perquè el branding tingui un punt de suport i un sentit competitiu.
Comparteixo
- Feu clic per enviar un enllaç per correu electrònic a un amic (S'obre en una nova finestra)
- Feu clic per compartir al Twitter (S'obre en una nova finestra)
- Fes clic per compartir al Linkedin (S'obre en una nova finestra)
- Feu clic per compartir al Facebook (S'obre en una nova finestra)
- Feu clic per compartir al Pinterest (S'obre en una nova finestra)
- Feu clic per compartir al Pocket (S'obre en una nova finestra)
- Feu clic per compartir al WhatsApp (S'obre en una nova finestra)
Relacionats
8 nov. 2014 / grecolons / 0
Categories: Personal branding
Etiquetes: marca o producte, model de negoci personal, Personal branding, sense producte no hi ha marca
Què passa amb la religió, el futbol, la política i la marca personal? La col·laboració i les noves formes de cercar ocupació (taula rodona)
Vols seguir el blog?

Tot deixa marca.
Ho reconec, a la sang porto ADN publicitari. Tot i que després de 25 anys en agències de publicitat em vaig adonar que la meva passió és el branding ... aplicat a les persones.
Des de 2005 sóc consultor estratègic de personal branding i des de 2010 ho sóc de Soymimarca, companyia de la qual sóc cofundador i consultor.
Gairebé tot el que sé de branding ho he après en agències com Tiempo BBDO, J. Walter Thompson, Bassat Ogilvy, Saatchi & Saatchi, Altraforma, TVLowCost i la meva Lateral Consulting.
Tinc l'honor de ser soci a Integra Personal BrandingMèxic